B3.png

Βρέφος & επικοινωνία: 1 – 2 ετών!

Η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων, απογειώνεται πραγματικά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ειδικά καθώς το μικρό μας πλησιάζει το δεύτερο έτος της ηλικίας του.

Τα παιδιά αυτής της ηλικίας, είναι πλέον καλύτερα σε θέση να κατανοήσουν τι τους λέμε και να εκφράσουν αυτά που θέλουν να πουν μέσα από λέξεις και χειρονομίες. Χαίρονται ιδιαίτερα που έχουν την ικανότητα να κατανοήσουν οδηγίες – και δεν διστάζουν να δίνουν οδηγίες και τα ίδια.

 

 

Πως επικοινωνούν τα μωρά

Τα περισσότερα παιδιά λένε τα πρώτα λόγια τους περίπου κοντά στα πρώτα τους γενέθλια. Ένα μικρό παιδί που είναι απορροφημένο από την προσπάθεια να περπατήσει, μπορεί να αφήσει την ομιλία για αργότερα. Αυτό, δεν είναι καθόλου ασυνήθιστο και δεν είναι κάτι που θα πρέπει να μας ανησυχήσει.

Τα παιδιά αυτής της ηλικίας, μπορεί να έχουν μάθει στο περίπου, δεκάδες λέξεις που μπορεί να μην είναι καν αναγνωρίσιμες. Μπορούν να επαναλαμβάνουν αυτά που ακούνε ή να αναμιγνύουν μερικές λέξεις. Όταν θα ξεκινήσει να μιλάει όμως, μάλλον θα προχωρήσει γρήγορα και σύντομα θα είναι σε θέση να επισημαίνει κάτι οικείο, λέγοντας το όνομά του και να αναγνωρίζει ονόματα γνωστών ανθρώπων, αντικειμένων και σημείων του σώματος.

Μέχρι να γίνει 2 ετών, τα περισσότερα νήπια θα λένε ήδη 50 λέξεις ή περισσότερες, θα χρησιμοποιούν φράσεις και θα είναι σε θέση να βάζουν μαζί δύο έως τρεις λέξεις, φτιάχνοντας μικρές προτάσεις.

Ακόμη κι αν δεν λένε τις πρώτες τους λέξεις, είναι σίγουρο ότι ήδη κατανοούν πολλά από αυτά που τους λέμε. Το παιδί θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται σε απλές εντολές (“πέτα τη μπάλα στην μαμά“) και θα πρέπει να είναι πλήρως ενήμερα για τα ονόματα των γνώριμων αντικειμένων και των μελών της οικογένειας.

 

Πως να ενθαρρύνεις την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων

Τα μωρά ακούνε ό,τι κι αν λέμε και τα αποθηκεύουν με απίστευτο ρυθμό. Έτσι, αντί να χρησιμοποιούμε “μωρουδίστικες” λέξεις, καλύτερα να χρησιμοποιούμε τα σωστά ονόματα για τους ανθρώπους, τους τόπους και τα πράγματα. Θα πρέπει να μιλάμε αργά και καθαρά για να είναι όλα πιο απλά.

Στην ηλικία του ενός έτους, μπορεί επίσης να επικοινωνεί με χειρονομίες, όπως να δείχνει εικόνες ή κάποιο αντικείμενο που θέλει. Οι χειρονομίες θα γίνουν ακόμα πιο σύνθετες κατά το τρέχον έτος, καθώς τα μικρά παιδιά τις χρησιμοποιούν για να μιμηθούν δράσεις, για να εκφραστούν και για να παίξουν.

Οι χειρονομίες είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος της γλωσσικής ανάπτυξης. Κάνε τη σύνδεση μεταξύ μιας χειρονομίας και της γλώσσας, χρησιμοποιώντας σχόλια όπως, “Θέλεις έναν χυμό;” (όταν το παιδί δείχνει το ψυγείο). Στη συνέχεια, περίμενε για την απάντηση. Τότε πες, “Τι θέλεις; Γάλα; Εντάξει, ας πιούμε λίγο γάλα.” Μια τέτοια συμπεριφορά ενθαρρύνει τα παιδιά να ανταποκριθούν και να συμμετάσχουν σε συζητήσεις.

Το λεξιλόγιο του παιδιού θα αυξηθεί γρήγορα, αλλά η προφορά δεν είναι πολύ πιθανό να μπει σε ρυθμό. Μέχρι τα 2 έτη, καταλαβαίνουμε τι μας λένε τα παιδιά μόνο περίπου τις μισές φορές. Οπότε, φρόντιζε να επισημαίνεις τη σωστή προφορά στις απαντήσεις σου.

 

Πότε θα πρέπει να ανησυχήσω;

Τα περισσότερα παιδιά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έχουν καταφέρει τα παρακάτω:

- λένε πολλές λέξεις από την ηλικία των 15 μηνών και πάνω

- επισημαίνουν οικεία άτομα, αντικείμενα και ορισμένα μέρη του σώματος

- λένε 50 ή περισσότερες λέξεις περίπου στην ηλικία των 2 ετών

- βάζουν δύο λέξεις μαζί για να σχηματίσουν μια πρόταση μέχρι την ηλικία των 2 ετών

- ακόλουθες εντολές σε δύο στάδια μέχρι την ηλικία των 2

Μην διστάσεις να αναφέρεις τυχόν προβλήματα που παρατηρείς στο γιατρό σας, ειδικά αν αισθάνεσαι ότι το παιδί δεν μιλάει ή αν έχεις ανησυχίες σχετικά με την ακοή.

Μερικοί γονείς ανησυχούν ότι όταν ένα μικρό παιδί δεν μιλάει, μπορεί να έχει αυτισμό. Τα παιδιά με αυτισμό και συναφείς παθήσεις, μπορεί να έχουν καθυστερήσει στην ομιλία ή άλλα προβλήματα με την επικοινωνία. Αν έχεις οποιεσδήποτε απορίες ή ανησυχίες σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού, μίλησε με το γιατρό σας.

Ετικέτες: ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΒΡΕΦΟΣ


Copyright © 2015 Avalon